måndag 5 maj 2014

VAD MENAR KVINNAN?

Nu blir det Beyoncé-blögg! Eller egentligen inte, vi ska bara försöka reda ut vad människan menar.

Jag har inget emot Beyoncé. Det enda jag tycker om henne är att hon har en fin röst, typ. Men jag läste nyligen att hon är VÄRLDENS MEST INFLYTELSERIKA PERSON. Efter detta blev jag intresserad av vad hon har att säga om grejer. Inte för att hon egentligen har nåt ansvar att vara en god förebild, utan för att hon ses som någon form av gud, och det är bra att hålla koll på vad för inflytande denna inflytelserika varelse kan tänkas ha på oss andra lättpåverkade muppar.  Så, bland annat kläcker hon ur sig det här:


Och jag fattar inte. Eftersom detta är mitt favoritämne så är jag väl extra petig och känslig. Men jag kan tycka att det ofta är bra att veta vad man pratar om. Och här undrar jag om hon vet det. 

Hon är försiktig med att kalla sig feminist eftersom hon är lyckligt gift. Alltså what the fuck. Om jag var Beyoncé så skulle jag snabbgoogla ämnet lite, och sen troligen (jag kan ju inte tala för Beyoncé, hon kanske har helt andra värderingar, men ja ja) säga typ:

"Hell fucking yeah I'm a feminist. Motsatsen är ju sexist, duh. Jag älskar min man och gifte mig med honom för det tyckte jag kändes soft. Jag vill att jag, min man och våra barn, oavsett kön, ska få utvecklas i den riktning vi vill utan att ses som misslyckade eller avvikande. 

Jag vill inte att min son ska tro att han inte får vara känslig. Jag vill inte att min dotter ska tro att hon finns till för att behaga. Jag vill inte att de ska tro att de bara har tillgång till vissa personligheter och vissa känslor. 

Jag vill uppskattas för min talang, precis som min man gör; jag vill inte att världen ska fokusera mer på min röv och mitt ansikte än på vad jag presterar. Jag vill inte att mitt människovärde ska definieras utifrån nån objektiv knullbarhetsskala."

Eh ja. Typ nåt sånt. Typ vad som helst egentligen istället för att antyda att en feminist inte kan älska en man. För det är en smula riktigt jävla skevt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar