fredag 30 maj 2014

SEXY WHITE GIRLS

När jag slösurfar så kommer jag in på sidor utan att jag vet hur. Sen stannar jag på sidan tillräckligt länge för att bli upprörd över nåt. Jag dras tydligen till tjejtidningsliknande artiklar trots att jag inte vill erkänna det. Jag skäms.

Anyway, jag halkade in på Maxims lista över världens hetaste tjejer 2014. Ok, bra att veta vilka personer som kommer ge mig kroppsångest just detta år. Det måste väl vara det som är poängen? Vad annars, liksom. Och ja, jag säger kroppsångest för jag tror inte att de rangordnar sexiga personligheter. Eller så råkar sexiga personligheter alltid koincidera med en sexig kropp? Djupa tankar här i blöggjäveln.

Jag var inte med på listan, nej. Inte en enda ginger ens. Men det är inte det jag ska klaga på. Inte heller att alla är smala och unga (medan George Clooney, 104, alltid hamnar på männens lista. Pallar inte). Nej, det jag tänker klaga på är hur vit listan är. White girls, alltså. Fem personer är mörkhyade. Och då snackar vi ljusa mörkhyade. Inte typ Alek Wek. Nej, bara Beyoncéfärgade. Ja, Beyoncé var en av dem. Rihanna en annan. I övrigt bestod listan av personer med europeiskt utseende. Visserligen fanns J-Lo och Selena Gomez med, men asså... Snälla. Check it out:


              

          


Nu tänker du kanske "aaalå Gingerella är du verkligen så dum som du ser ut? De menar världens hetaste kändisar, och Hollywood är en ganska vit miljööö. Klart vita är överrepresenterade".

Helst vill jag att de ska sluta med detta trams, men det verkar inte hända. Men döp om listjäveln då, till något ärligt. Typ "100 tjejer som är ganska lika varandra eftersom det typ är samma kirurg som möblerar om deras ansikten. Nästan bara vita tjejer, men mörk hy är sexig så länge den är ljus, lål".

Jag vet inte vad i hela den här situationen som är mest beklämmande. Är det

a) att sexighet är så jävla viktigt att de måste göra bajsnödiga, ångestframkallande listor över hur väl en viss grupp av yrkesutövare passar in i någon sexighetsnorm (jag är så jävla less på "sexighet", för ingen kan förklara vad det betyder)?

b) att de som gör listan vägrar ta lite jävla ansvar och ifrågasätta vithetsnormen?

c) att hela världen lider av en förbannad vithetsnorm, och knappt funderar över det?

d) att jag snöar in mig på skiten?

Rösttelefonen är öppen, rösta nu på a, b, c eller d. Telefonnumret börjar på 0, sen är det lite andra siffror. Nån sjua finns med, tror jag. Alternativ "d" verkar vara storfavorit.

Om nån mupp nu tänker "vadå vithetsnorm? Det finns ingen för eh... eh... vita människor vill vara solbrända", så vill jag artigt påpeka att muppen brister i sin analys, och att jag kan återkomma med blögginlägg om vad normer är.

Häjdå!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar