torsdag 22 maj 2014

#SÅJÄVLAPANK

Häj häj! Jag funderar på det här med pankhet. Att vara pank, och varför vi måste avstigmatisera eländet; göra det accepterat att vara pank.

Jag har skissat på ett teoretiskt framework för pankheten! Skojar inte. Jag kom fram till att det finns tre huvudsorter av pankhet, men innan jag går in på det så måste jag göra en...

Ämnesavgränsning
De sorter av pankhet jag kommer blögga om berör folk (i rika länder) som faktiskt har någon form av inkomst. Att helt stå utan inkomst har jag ingen erfarenhet eftersom jag är en störande priviligierad mupp som aldrig genomgått mer än två veckors arbetslöshet. Därför känns det väldigt fel att uttala mig om den situationen.

Så, de sorters pankhet jag ska behandla är följande: relativ pankhet, falsk pankhet och total jävla pankhet. 

Relativ pankhet
Relativ pankhet är ett ickeproblem, och en felanvändning av ordet pank. Relativ pankhet är när en rik människa under en begränsad tidsperiod är lite mindre rik än vanligt. Typ, "jag är så pank, måste nog äta på Max ibland den här månaden för jag har inte riktigt råd att äta lunch på Riche varje dag. Stackars fattiga jag". Denna typ av pankhet bör ignoreras, för den är ett skämt.


Falsk pankhet
Det här är en vanlig form av pankhet. Den drabbar personer som bara tillåter sig själva leva på en viss summa varje månad, till exempel sin månadslön eller en del av denna. Dessa pengar sitter på uttagskontot, och det kan vara väldigt tomt i slutet av månaden trots att man har flera års födelsedagspengar från mormor på sparkonton/ andra tillgångar. Falsk pankhet kan kännas akut, eftersom man inte tillåter sig själv att överföra pengar från annat konto. Detta av rädsla för den ständigt hotande, skrämmande totala jävla pankheten. Falsk pankhet kan ta sig uttryck genom burkplockande, läsande av jämförpriser på nudlar och så vidare.

   

Total jävla pankhet
Total jävla pankhet är när kontot är tomt, och du bara har din månadslön/CSN, och inga sparpengar. Du har antingen familj/vänner som också är totalt jävla panka, eller så är du för "stolt" för att be om lån. Om du har en femtiolapp kvar med två veckor kvar till nästa lön, kvalar du in som totalt jävla pank. Du plockar desperat burkar och lägger i handväskan/fickan eftersom du inte har råd att låta en burk ligga kvar i busken vid stationen. Du bortprioriterar all mat utom den du absolut behöver för att orka dagen. Du lever på lågprishavregryn. Du bjuder in dig själv på middag hos vänner, och kastar dig över eventuell ost som de rika jävlarna har i kylen.


Oavsett vilken pankhet du lider av, så tycker du förmodligen att det är asjobbigt. Inte bara själva pankheten, utan även skammen över att vara pank. Detta kommer ur den vidriga kapitalistiska människosynen där pankhet ses som ett karaktärsdrag snarare än ett tillstånd. Du ses som en svag människa, och det är helt åt helvete. Därför måste vi avstigmatisera pankheten. Det ska vara ok att säga "jag är så pank att jag byggde nya skosnören av tomma nudelförpackningar", och liknande spännande, kreativa saker.

Så: låt oss tala mer om pankheten i alla dess former och göra den mindre laddad. Och yao, jag plockade 38 burkar idag. Glass!! Häjdå!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar