fredag 16 maj 2014

NOTHING TO HIDE


Är det bara jag som är fett trött på den här retoriken? "Om du inte har nåt att dölja så gör det ju inget om jag kollar din telefon", och så vidare. Nu snackar vi alltså i kärleksförhållanden. Folk verkar tycka att ett par ska ha fullständig tillgång till varandras privata konversationer. Och jag känner bara, NEJ. 

1) Om min partner ska gnälla/reflektera/be om råd angående mig i ett sms till sina vänner, och sen inte vill att jag läser det... Har han nåt att dölja då? Nej, han tyckte bara inte att jag nödvändigtvis måste läsa detta. Risk för dålig stämning/feltolkningar. Alla har rätt till privata konversationer med vänner, familj osv. Sen det där argumentet "du kan väl säga direkt till mig om du tycker att nåt är fel?" Ja, det kommer han att göra när han känner för det. Men låt honom älta sönder det med vänner först. Vi är människor, vi funkar så. Vi behöver skvallra, även om vår partner. 

2) Jag äger inget anteckningsblock. Jag skriver allt i mobilen. Om jag typ skriver en shoppinglista till snubbens födelsedag, och sparar det som sms, har han rätt att läsa det då? 

3) Hela retoriken verkar bygga på att all privat konversation handlar om att styra upp heta möten med hemliga beundrare. Och det är ju nåt som faktiskt händer rätt sällan, i alla fall mig. Så om snubben ska leta, så måste han bläddra igenom typ 1000 sms tills han hittar nåt småsexigt nån skickade 2007. Och bli sur för att jag hade ett liv innan han kände mig. Palla. 

4) Mitt ex klagade att jag hade skärmlås på mobilen hemma. Jag klagade på att han tydligen försökt öppna den utan tillåtelse. Fett dålig stämning. Men han var noga med att jag måste ha skärmlås utomhus, "om nån snor mobilen". Eh, ska jag pilla runt i inställningarna med mina korvfingrar och ställa in lösenord varje gång jag går hemifrån? Ain't nobody got time for that! 

5) Om nån snubbe skulle läsa allt jag skriver till mina vänner skulle han helt tappa tron på kvinnor. För det är grova grejer, you know. Sällan sms om att styra upp vinprovning och fläta varandras hår. 

5) Ja, man kan fråga vem nån skriver till, om man undrar. Men det är galet stor skillnad från att behöva lämna ifrån sig sin mest privata ägodel till nån snokare så fort hen piper. 

Ja, jag har fett med grejer att dölja. Men inget som hotar dig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar