torsdag 29 maj 2014

EN GOD ANLEDNING

Häj häj! Jag blev tipsad om DEN HÄR artikeln. Så jag tänkte trasha lite. You love it when I do.

Eftersom du är lat och inte orkar läsa artikeln (hähä) så sammanfattar jag: marknadsföringen av årets Pridefestival är helt åt helvete. Den ansvariga reklambyrån har pysslat fram affischer som försöker vända homohat till en anledning att festa. Typ, "kallad bögjävel. En god anledning att festa".


Ok. Jag är med på att de medvetet försöker skapa en debatt kring hbtq-fobin i samhället. Men det är ett extremt förminskande sätt att göra det på. Som att hbtq-personer fortfarande förväntas behöva ta sådan skit, och sedan är det deras eget ansvar att vända vidrigheterna till något positivt. Det var säkert inte avsikten med kampanjen, men det är så den mottas.

Det är ett förminskande av de negativa reaktioner hbtq-personers bemöts av. Jag har väldigt svårt att tänka mig en liknande kampanj mot rasism eller sexism. "Kallad jävla hora. En god anledning att festa". "Våldtagen? Ut och dansa!". "Nerslagen av rasister? Fira med en drink!".

Nä, det känns som att hela kampanjen ironiskt nog grundar sig i fördomsfulla föreställningar om hur hbtq-personer bäst bemöter angrepp: genom att dansa runt i rosa glitter, typ. What. The. Fuck.

Först tänkte jag säga att alla homofoba, transfoba, sexistiska och rasistiska påhopp är en bra anledning att avkräva sin omvärld lite jävla ansvar. Men jag ändrade mig. Ansvaret för att kräva respekt från omvärlden ligger inte hos de utsatta. Det är hos omvärlden ansvaret ligger. Ansvaret att inte bete sig bajsigt.

Så, en kampanj många av oss (inklusive jag själv som vit, straight cis-person) kan behöva är en som ser ut så här:

"Går du runt och ger uttryck för fördomar baserade på kön, ursprung, sexualitet eller könsidentitet? En god anledning att tillämpa lite jävla mänsklighet, självkritik och ödmjukhet".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar