lördag 10 maj 2014

OH DAWSON

Sitter och kollar på Dawson's Creek. Främst av nostalgiska skäl, jag var 13 när den gick på TV. Och idag kollade jag äntligen upp det som har stört mig i så många år: hans ålder.


Japp. Människan ska föreställa 15 här. Lål! Men han är född 77, och var därmed 21 vid den aktuella tidpunkten. Ok, jag hade gissat på minst 25, men ändå illa. Fanns det inga skådespelare under 18? Så var det alltid i såna här serier, vilket ledde till att lilla dumma jag trodde att amerikanska ungdomar var sjukt mycket mer utvecklade än svenska. 

Jag trodde även att de var mer mogna och vältaliga, på grund av dialogen. Replikerna låter så här: 

"Nu känner jag att jag för första gången går i en stadig takt, och jag är rädd att om jag kysser dig så kanske mina ben viker sig och jag vet inte om jag kan hantera det nu. Kyssen är bara slutresultatet. Allt handlar om begär och att vilja ha."

15-åringar. Så. Jävla. Pretto. Det ironiska är att karaktären Dawson vill bli filmskapare, och kämpar med att skriva trovärdig dialog. Lål på det. 

Stör mig inte, jag ska kolla vidare. Och sjunga. 

I don't wanna wait for our liiives to be over, will it be yes or will it be... Sooorry? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar