torsdag 22 maj 2014

SD:S ANTIFEMINISM

Ok, jag är kanske sen, men jag såg just det HÄR. SD-kvinnornas reklamfilm emot EU-parlamentism och "extremfeminism" (vad de två har med varandra att göra förstår jag inte, men skönt att SD tydligen känner sig hotade av F!).

Reklamen visar typ avklädda människor. En taleskvinna svamlar sen osammanhängande om att kvinnor inte ska vara rädda för att klä av sig, sexualiserad reklam och annat. Catch-phrasen är "gör som andra starka kvinnor: välj bort EU-parlamentism och extremfeminism".

Haha. Lål. Lul. Häh. Va? När har en feminist sagt att en kvinna inte får klä av sig? Klä av dig hur mycket du vill. Det är bara den ständiga objektifieringen feminister vänder sig mot. Att kvinnans avkläddhet alltid är på någon annans villkor. Att bara "sexig" avkläddhet är ok. Att kvinnans avkläddhet alltid är laddad, medan mannens inte är det. Hur är jag en stark kvinna för att jag inte sätter mig emot objektifiering?

Jag vill kunna klä av mig om jag vill. Nej, inte naken på allmän plats. Men jag vill att min frivilliga avkläddhet (bikini, shorts, whatever) ska vara ok oavsett om jag är tjock, hårig, smal, tränad eller otränad (det är ingen slump att kvinnorna i filmen var snygga, smala och vita). Jag vill att min kropp ska vara bara en kropp; inte ett uppvisningsobjekt öppet för allmän diskussion. Jag vill även ha rätten att inte klä av mig, eller vara fullt påklädd utan att automatiskt ses som tvingad /förtryckt (tänk hijab /niqab). Jag vill helt enkelt att min kropp och mina kläder ska vara MITT BESLUT, jag vill ha rätt till min kropp på samma sätt som mannen har rätt till sin.

SD är ett vidrigt rasistiskt parti, men det är lätt att glömma att de även är ett kvinnohatande, homofobiskt och trsnsfobiskt parti. Så tack för påminnelsen, SD-kvinnor.

Eller nej, förresten. De är feminismkritiska och heterovänliga. Hähähä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar