onsdag 7 maj 2014

JUSTIN PLS

Häj! Jag har sett den här bilden rätt ofta på sistone:


Män som tar avstånd från sexhandel, verkar det som. Eller sexism i allmänhet. Such nice men. Nämen titta nere i hörnet, är det inte den gode Justin Timberlake? Vad är det han brukar sjunga för sånger? 

Gå inte bort från määäj, 
jag vill dansa med dig,
och jag vet att du vill dansa med mig,
trots att du tydligt visar att jag är 
en asjobbigt snubbe 
som inte kan ta ett nej.
Du behöver inte erkänna att 
du vill leka. Jag vet ändå. 
Och PS: du kommer vara naken
när låten är slut. Bara så att du vet, lål. 

(Dance with me)

Nä, den här dude-feminismen de ger uttryck för där uppe handlar väl mest om att hitta extremt vidriga syndabockar att skylla världens sexism på, och därmed lyfta fram sig själva som bra män eftersom de "i alla fall inte köper tjejer". Det är ju bekvämare än att ta eget ansvar för vad man kläcker ur sig i sånger och så vidare. Typ som när svenskar har en rasistisk jargong/humor, men vägrar se sig själva som fördomsfulla eller rasister. För rasister är ju de där som slår ner folk på gatan, typ. Inte lilla jag. 

Vi borde bli bättre på att se vår egen del i ett problem och jobba på det istället för att skylla på att "andra är värre". Häjdå :)



Update: fett kul att jag missade Sean Penn där, med tanke på hans påstådda förhållande till sexköp. You know, jag fick Tunnel Vision, som en annan av Justins påstridiga låtar råkar heta. Skulle dock inte förvåna mig om alla fyra har en del tveksamheter på sitt samvete :) Eller så har jag missuppfattat, de kanske lyfter fram sig själva som dåliga exempel i den här kampanjen? 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar