torsdag 29 maj 2014

STOPPA TJOCKISEN

Jag provade nyss nåt helt nytt som jag aldrig gjort förut. Jag läste en sportartikel. DEN HÄR. Jag läste den bara för att rubriken heter "Kritiserades för sin vikt". Och sånt är jag alltid pepp på att läsa om.

Den handlar om Taylor Townsend, en grymt duktig 18-årig tennisspelare. Som 16-åring vann hon Australian Open, samt Wimbledon för juniorer. Tungt.

Men när hon senare samma år skulle spela i New York fick hennes mamma betala för hennes flygbiljett. Tidigare hade tennisförbundet betalat, men nu var det stopp. Varför? De tyckte att hon var för tjock*. "Vi är bekymrade för hennes hälsa, på lång sikt, men också för hennes utveckling som spelare".

What the fuck? Kvinnan har precis vunnit två mästerskap? Hon besitter med viss sannolikhet både talang, styrka och snabbhet. Hon har bevisat att hennes fysik inte är något hinder. Och om de är bekymrade för hennes hälsa, varför försvåra hennes utövande av sport?


Nä. Ologiskt. Därför drar jag slutsatsen att detta rör sig om gammalt hederligt tjockisförakt. De blir bajsnödiga över att den ädla tennissporten ska komma att förknippas med tjockisar. Eller? Vad kan det annars vara?

Jag är fett trött på att kroppsstorleken kopplas ihop med kompetens. Att man tror att inga tjocka kan sporta, eller vara bra på nåt. Kvinnan här har ju som sagt bevisat att hon är fucking awesome. Så varför problematisera henne? Hälsa handlar om vad du kan och orkar göra med din kropp, inte om hur kroppen ser ur. Hon är en förebild, förebilder ska inte betala sina egna flygbiljetter. Hmm det där kändes som en fett svag och tveksam avslutning. Men whatevs, jag är trött, ok?






*Tjock är ett laddat ord. Jag använder det för att skippa omskrivningar som "lite rund", "storväxt" etc. eftersom dessa omskrivningar är ett direkt resultat av tjockisförakt. Jag vet också att hon inte är gravt överviktig. Men inom den kroppsfixerade idrottsvärlden är hon, ja, tjock. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar