lördag 3 maj 2014

SKÖNA URSÄKTER FÖR SELFIES

Lål. En FB-vän (engelsk, läser inte blöggen hähä) la just upp en jättefixad bild på sig själv där hen tittar upp i taket. Bildtexten var "den där spindeln ska inte få falla ner på mig!!". Ingen spindel syntes i bilden förstås, och ingen av de 875 kommentarerna behandlade spindeln. Bara hens utseende. Och hen lägger överraskade svar, typ "va? Snygg? Jag var rädd för spindeln!"

Don't get me wrong, jag har inget emot selfies egentligen. Vem behöver inte lite bekräääftelse ibland? Om du känner dig snygg, fota hårt! Jag lackar bara på att vi tror att vi måste använda ursäkter för att lägga selfies, och sen låtsas som att vi själva inte märkte att vårt ansikte var med på bilden. Typ, spindel i taket. Det är soligt idag. Usch jag hatar regn. Slut på cornflakes. Orm i toaletten. Eller den vanligaste:


Liksom, tack jag hade en god morgon ända tills din bild gav mig ångest över att jag ser ut som en bajsblöja på morgonen. 

En annan liknande kategori är "selfies som ska visa hur sliten jag ser ut, så jag tar en snygg bild på min fulhet och förväntar mig sedan att alla ska försäkra mig om att jag inte är ful": 


Jag skojar inte, har seriöst sett folk leverera den bildtexten.

Så: inget fel med selfies (eller jo, fett fel med selfiekulturen, men inte oss individer som tar selfies), men kan vi i alla fall erkänna att en selfie är en selfie, samt att vi faktiskt gillar bildjäveln i fråga?

"Men Ginger, nu använder du ju blögginlägget som ursäkt för att lägga snygga selfies som faaaktiskt är mycket snyggare än du är på riktiiiigt? Är inte det lite hyckleri?" Jajamän, men ni vet redan att jag är största hycklaren söder om nordpolen, deal with it. Häjdå :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar