fredag 30 maj 2014

...OCH JAG VILL HA MER ÄN MINA MANLIGA KOLLEGOR.

Häj häj!

Nu tycker jag det är dags att trasha en sån där "unpopular opinion puffin" igen. Nån snubbe la den här bilden på 9gag för ett tag sen:

                

Ok, snubben vill ha mer pengar än tjejerna. Fine. Om någon blöggläsare nu vill argumentera för att den här åsikten, och sättet på vilket den uttrycks är slumpmässig, isolerad och fristående från den stora diskussionen om mäns och kvinnors löner, go ahead. Jag sitter och pillar naveln under tiden.

...
...

Klar? Nä, den här snubben försöker diskret peka på att det kanske finns en anledning till att män i allmänhet tjänar mer. Som exempel använder han sina egna erfarenheter från sitt jobb. Allmängiltigt? Nja.

Eller är det så att män på alla arbetsplatser (advokatbyråer, revisionsfirmor, frisörer, hunddagis) i allmänhet utför tunga och farliga uppgifter mest hela dagarna? Slåss mot tigrar och lyfter kassaskåp, medan kvinnorna filar naglarna? Jag vet inte, jag är inte man. Männen kanske gör allt sånt i smyg när jag är på toa. Jag tar inte illa upp om någon manlig kollega rättar mig nu. För guess what? Jag tycker ibland att jag borde ha högre lön än flera av dem. Förmodligen för att jag jobbar på ett ställe där det finns arbetsuppgifter som kvinnorna utför oftare än männen. Den genomsnittliga mannen med samma kvalifikationer som jag får sitta på röven oftare än jag.

Men jag känner mig inte särskilt butt-hurt för att vår lön är samma för båda könen.
Enda alternativet vore en helt individuell lönesättning utifrån hur många timmar i månaden varje person utför mer krävande arbetsuppgifter, och det känns sjukt ogenomförbart. Och jag kan inte dra allmängiltiga slutsatser utifrån min specifika arbetsplats (vilket jag fortfarande anser att personen som skrivit texten ovan försöker göra).

Så. Det är mycket möjligt att mannen som skrivit texten talar sanning, det ifrågasätter jag inte. Men det känns sjukt lågt att dra in löneklyftan i det hela.

Folk försöker alltid ursäkta och förklara löneklyftan på så fina sätt. Jag kommer ihåg när någon kyrka skulle förklara varför deras manlige diakon fick mer betalt än de kvinnliga diakonerna. Förklaring löd: "vi har mest kvinnliga diakoner, därför värderar vi när en man söker sig till yrket".

....jaha? Så det kön som är underrepresenterat ska tjäna mer? Tjänar kvinnliga präster mer än manliga präster? Min gissning är nej. Men å andra sidan så utför ju manliga präster många tunga och farliga arbetsuppgifter (hähä) så... Ååååhhhhh det är svårt!

Kan inte nån manlig kollega näthata mig lite nu? Please?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar