söndag 1 juni 2014

ATT BYTA UT ORD FÖR ATT SÄTTA DIT FOLK

Häj!

Idag ska vi prata om något asjobbigt, sånt där som lätt leder till dålig stämning. Om du ogillar dålig stämning och hellre kollar på gulliga djur kan jag rekommendera DEN HÄR sidan. Jag själv ogillar dålig stämning så jag klickar där. Palla läsa vad jag själv tänker skriva här, liksom.

Om du fortfarande läser tar jag det som att du är dålig-stämnings-entusiast och kör på. Ok, det börjar med ett Facebookinlägg där någon kritiserar "manshatande feminister", varpå "någon" la in en screenshot från en text där en av feministerna i fråga förklarar vad hon menar med manshat:


Kontroversiellt? Ja, uppenbarligen. Syftet med detta var helt enkelt att hjälpa folk förstå vad den hemska häxan menar, istället för att behöva känna sig individuellt hatade. Manshat låter ju trots allt sjukt obehagligt och problematiskt, det håller jag med om till 100 procent. Hjälpte det? Haha, nej. Responsen blev:


Precis som väntat. "Byt ut x mot y, så ser du hur illa det låter". Men, och det är det här vi ska prata om: fungerar det alltid att byta ut ord helt godtyckligt? 

Mitt svar är, lål nej din tok, det blir ju jättekonstigt. Det kan fungera, men bara om du byter ut en grupp mot en annan som spelar i samma liga rent makt/statusmässigt. Förklaring: Vi har vissa kategorier av människor i världen som kan delas upp i motpoler, där en har mer makt/privilegier/ses som normen. Kalla det vad du vill. Vi har män och kvinnor. Vita och icke-vita. Heterosexuella och homosexuella. Icke funktionshindrade och funktionshindrade. Cis-personer och transpersoner. Smala och tjocka. Och så vidare. 

Få vill dock erkänna att de tillhör en priviligierad kategori /grupp. Ingens liv är jättelätt eller perfekt, det är väl därför det är svårt att ta till sig att man är priviligierad på något sätt. Jag kan komma på 1000 problem jag har, men jag har onekligen fördelar i livet genom att vara vit, straight, icke-funktionshindrad och så vidare. Jag slipper i alla fall en mängd specifika former av förtryck och fördomar. Att förneka dessa privilegier skulle kännas lite... fult och oartigt av mig. Strukturer finns, och vi måste få nämna dem. 

Och DÄRFÖR funkar det inte att byta ut ord helt random, typ "man" mot "muslim". Att byta ut en priviligierad grupp mot en mindre priviligierad grupp blir sjukt förvirrande, och genom att resonera på det sättet bajsar man på alla som kämpar för att synliggöra maktstrukturer och föra samhället framåt. 

Det roligaste/mest stötande exempel jag sett på hur knasigt det blir om man byter ut ord helt utan maktanalys är följande (från Lady Dahmer. Den känsliga blöggläsaren varnas):


Hähä. Hä. 

Häjdå. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar