onsdag 4 juni 2014

SMINK, MÄN OCH BIOLOGI

Jag har snubblat in på en konstig websida igen. Det börjar hända så ofta att man nästan kan tro att jag letar konstiga websidor bara för att ha nåt att blögga om. Men jag lovar, jag snubblar bara. Sitter och läser om reporäntan och tapeter, sen nyser jag och när jag öppnar ögonen har jag typ hamnat mitt i nån ljusskygg flashbacktråd.

Ok, på den här websidan ställer någon en fråga:


Ja! Jag undrar också! Varför har män genom historien aldrig burit smink? Varför har män inte burit puder, eyeliner och läppstift? Eller just det, det har de ju. 


Shit, de har tagit i ordentligt också. Ingen natural look där, inte. 

(Vi kommer bara snacka om "vanligt snyggsmink", eftersom det verkar vara vad frågan handlar om. Inte de typer av smink som används av män och kvinnor i olika subkultuter. K?)

Men det verkar ju inte vara allmänt känt bland de muppar som svarar på frågan. Vi tar en titt på svaren som frågeställaren fick: 




Ok. Nu ska vi trasha svaren, ett i taget. Att trasha teorier är min favoritsysselsättning. 

"Men are better looking". Aha. Ok. Nä förlåt, jag orkar inte ens trasha den. Män behöver liksom inte sminka sig, de är så snygga ändå. Hur en man ser ut är han fortfarande vackrare än alla kvinnor. Fula varelser, de där kvinnorna. Usch! 

"Wearing makeup is not a manly thing to do". Ah! Äntligen lägger sig en analysstark man i debatten och nyanserar lite. Det är ju allmänt känt att man bäst svarar på en fråga genom att omformulera frågan och sen sätta punkt istället för frågetecken. Varför använder män inte smink? Jo för att det är omanligt att sminka sig. Tack för det intellektuellt stimulerande bidraget. 

"It is a result of biological qualities of the sexes. Males pick a female. Females naturally devote time and energy into looking good to increase the chances a male will choose them. This is what's going on at a biological level". 

Så där ja! Det här är standardformulär 1A för att svara på frågor om vissa könsspecifika beteenden. Även om de bara är könsspecifika i just DITT århundrade, så är de definitivt biologiska. Jag trodde att biologiskt betingade beteenden utvecklats under hundratusentals år, men nä. De skiftar fram och tillbaka, 1700-talsmannens biologi är fundamentalt skild från Snubben 2014's biologi. Ok cool. 

Det är också väldigt populärt att dra in djurriket i sina analyser, vilket jag tycker att den här personen verkar göra genom att skriva "males and females" istället för "men and women". Honor och hanar, liksom. OM personen menar att hanen i allmänhet väljer en hona, och honan därför snofsar till sig... Varför är det då hanarna i djurriket som ofta ser så snofsiga ut? Tänk hanfåglar i vackra fjäderdräkter och honfåglar i sjukt oinspirerade grå fjädrar. Sådana företeelser brukar ju bland annat förklaras med att hanarna slåss om honor. Samma sak med äggteorin om att honor typ måste spara på sina ägg, som hanarna konkurrerar om (snark). Så varför är det en biologisk självklarhet att människokvinnor tävlar om män? Eller vad missar jag? Är jag korkad som vanligt? 

Och OM kvinnor nu skulle ha något biologiskt driv att sminka sig, varför är vi då så jävla dåliga på det? Vissa vill förklara kvinnors smink med att vi vill härma det utseende vi har vid ägglossning; klar hy, fylligare läppar och mer gnistrande ögon. Jaha, men gör vi verkligen det bäst genom att måla oss orange i ansiktet, idominsalva på läpparna och grön ögonskugga? Tänkte lägga in en bild på nån översminkad tjej, men det kändes taskigt. Så jag tog en tutorial i dragqueensmink istället, eftersom den faktiskt är nån form av parodi.


Men ni fattar. På vilket sätt ska tunna ögonbryn och rosa ögonskugga lura någon att du har ägglossning, om det är det enda syftet med smink? 

Nä. Jag är så sjukt less på att alla ska förklara allt med biologi, utan att egentligen tänka på vad de säger. Vet ni vad som är en stor skillnad mellan människor och många andra djur? VI HAR KULTURER! Idéer, tankar om samhället, samhälleliga strukturer, kapitalistiska intressen, patriarkathelvetet, konstruerade könsroller, trender, trams, sociala normer... Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att typ myrslokar och skalbaggar har det på samma sätt. 

Tutankhamun på bilden i början av inlägget har eyeliner eftersom egyptierna på hans tid dyrkade skönhet och smink som något gudomligt, hos både män och kvinnor. Inte för att karln typ fejkar ägglossning. 1700-talsmannen har väl smink och peruk för att den kulturen använde smink som statusmarkör, samt brottades med hygienproblem som sminket skulle dölja? Handlade inte heller särskilt mycket om att fejka ägglossning. Idag ses smink som en kvinnlig grej, men please... Kulturer skiftar över tid och geografisk plats. Eller menar folk att det sexuella livet blir lidande i de folkstammar som lever på otillgängliga platser och där kvinnorna inte har tillgång till Dior Fluid Stick i nyans 831? Har folk inte sex då, liksom?

Shit vad jag svamlar. Finns ju sjukt många fler aspekter, men jag orkar inte. Sammanfattningsvis: GINGERELLA VILL ATT NI CHILLAR LITE MED BIOLOGIMODELLEN NÄR DET GÄLLER SMINK. Ok? :) 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar