måndag 16 juni 2014

BECÅS RAPE CULTURE IS SO FUNNY



Så! Så här ser tydligen vissa studentflak ut, ja. Lite mysig våldtäktskultur. Använde jag ett konstigt ord nu igen? Våldtäktskultur betyder INTE att alla springer runt och våldtar varandra på gatan. Det är inte heller, som många vill hävda, något som begränsas till vissa religioner, länder och kulturer. Nä. Våldtäktskultur är typ... när det hela tiden finns ett outtalat hot om våldtäkt, och att det är helt normalt. När man lär tjejer att inte gå ensamma ute. När man lär ungdomar att killar inte kan kontrollera sin sexualitet, och att det är tjejernas ansvar att hantera detta. När sångtexter använder samma retorik som dömda våldtäktsmän, men alla gillar sången. När alla känner någon som blivit våldtagen, men ingen känner en våldtäktsman. När faktiska våldtäkter skylls på offret istället för förövare. När våldtäkt anses vara ett bra ämne för skämt, roliga bilder och så vidare. Om någon nu tänker hävda att Sverige inte har en våldtäktskultur så tänker jag säga typ... Håll käften :)

Just det här med våldtäktshumor är ett helt kapitel. Vi behöver inte gräva djupt, vi kan nöja oss med kommentarerna till bilden där uppe:



Visst har jag blivit bra på att anonymisera kommentarer?  Äh, äggen ska vara glada att jag ens försöker. Visst, de kommenterar på en öppen webbplats, men jag gillar ändå att anonymisera. I'm so nice. 

Det här är bara de första kommentarerna. Resten ser likadana ut. Vissa personer glider in i konversationen för att påpeka att såna här texter kanske inte är helt softa, och då bemöts de av en storm av människor, både män och kvinnor, som hävdar att "man måste ha lite humor". Männen (de som kommenterar, inte alla män, snark) eftersom skämtet inte är på deras bekostnad, då kan man se allt som humor. Kvinnorna för att... ja, ärligt talat så är det lättast att ställa sig på "skämtarnas" sida. Man vill ju inte vara den där jobbiga, torra tjejen utan humor. Typ Gingerella. Man vill fan inte vara Gingerella. Hihi. Dessutom tycker säkert vissa tjejer att det är kul på riktigt. Det är det som kallas detta för internaliserat kvinnohat, vilket innebär att man tagit till sig samhällets syn på en själv, och får för sig att sån här förnedring är okej. Inget konstigt, det är något de flesta av oss lider av. Svårt att komma undan. Men betyder det att sån här humor faktiskt ÄR rolig och okej? Haha, fuck no. Den är vidrig. 

Så med allt detta i åtanke tycker jag vi ska ta och bemöta de där tre första kommentarerna:

"Hahahah"

Höhöhöh. Fuck you.  

"Nu får man inte ens skämta utan att det ska kallas för kvinnoförtryck... Jävla nazi-tyskland man lever i asså..."

Buhuuu, jag tycker det är lite oartigt att du skämtar om en av de vidrigaste grejerna som finns, något som jag dessutom fått lära mig ÄR ett reellt hot och som jag måste anpassa mitt beteende, min klädsel och min färdväg efter. Något som med stor sannolikhet hänt någon du känner, men som troligen aldrig kommer hända DIG. Buhuuu du är så jävla förtryckt, att nån ber dig ta lite jävla ansvar för vad du skämtar om kan ju jämföras med att bli ihjälgasad. Yeah.

"Det har ju dock inget med våldtäkt att göra! Det står ingenstans att de ska våldta flickorna. Varför måste folk förvränga och ta allt så allvarligt!" 

Eh. Jävla ägg... nej, det är klart att de inte har för avsikt att organiserat gå runt och våldta folk som någon form av studentfirande. Men sluta låtsas att det inte handlar om att försöka visa sin imponerande manlighet genom att referera till sex. Och det där med "tvåan" låter ju inte som att de är så peppade på att inhämta samtycke från damerna i fråga. Och hur skulle det se ut om jag skröt om att jag ska ****** folks söner? Ganska jävla konstigt? Ja. Precis som det här. 

Angående det där med att "inte ta allt så allvarligt"... jag tycker att vi låter de här raderna ur Tiffany Kronlöfs feta låt "Fatta din position" förklara saken:


Ett skämt är bara kul första gången man hör det.
När det gått en hel livstid tappar det glöden.
Det roliga försvinner och bara fördomen blir kvar.
Därför är det inget skämt. jag tar det som allvar.

Jag påminns om att vi lever i ett partiarkat
du tar dig rätten att att utöva makt som serverats på ett silverfat
sedan ifrånsäger du dig ansvaret över den makt du nyss utövat
du säger ett sinne för humor är vad jag tycks behöva.


Förstår? Bra. Ska vi nu räkna upp hur många våldtäktsskämt jag snubblat över på sociala medier, bara idag? Bara för att inse hur vanlig våldtäktshumor är? Ja, det gör vi! 

Eftersom det pågår någon form av fotbollsturnering så är det mest fotbollsrelaterade bilder som cirkulerar just nu. Men inga problem, de lyckas få in våldtäkt på det temat också! Holland verkar ha slagit Spanien rätt hårt, så... 



"Heatmap of Holland vs Spain". Ok. Holland är en penis som attackerar Spanien. Penisen som en aggressiv grej, osv. Höhö. Så originellt och fyndigt. 


Ok. Om ett lag vinner riktigt hårt över ett annat, så är det inte sport längre. Det är våldtäkt. Och våldtäkt är roligt, så det hamnar på humorsidor. Höhö.


Och så en fin illustration som avslutning. Viktigt att rita kvinnobröst på Spanien, för att riktigt visa att de är kvinnan i situationen, och markera att sex inte är något nice utan ett maktutövande. Den här kom upp typ 13 gånger på min FB idag eftersom alla gillade den. Men Gingerella tycker att den är Så. Jävla. Lame.

Om du är en sån person som försvarar sexistiska skämt (eller rasistiska skämt för den delen) eftersom du inte kan vara rolig utan att skämta på utsatta människors bekostnad... Well, då är du kanske inte så rolig som du tror. Hård sanning från Ginger.

Nu är jag trött på att blögga om skiten. Häjdå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar