onsdag 4 juni 2014

OARTIGA KORVKÖPARE

Häj häj. Jag hänger som vanligt i en korvkiosk på Gullmarsplan så här på kvällen. Och börjar fundera över ett till yrke som inte skulle passa mig: korvkiosksanställd. Eller ja, alla arbetsplatser där man ger folk mat mot pengar. Inte på grund av jobbet i sig, utan för att folk är så brutalt jävla oartiga.

Hur svårt är det att säga "hej" och "tack"? Jag brukar säga typ, hej en korv med bröd tack. Men the average korvkioskbesökare lyckas förkorta ner beställningen till tre ord: "korv med bröd". Inte ens hej, liksom. Och nästan aldrig tack.

Samma sak på krogen. "Hej, en öl tack" eller "en öl". Vilket låter bättre? Liksom, kolla den här bilden:


Check it out! "Tack" finns med på alla språk. Ja, även svenska.

De flesta tycker inte att det är konstigt att skippa artigheten. "Varför ska man be om en korv/öl, det är ju deras jobb att sälja korv/öl". Men jag skulle fucka ur om jag stod i kassan när alla bara orkar säga tre ord. Visst, jag träffar oartiga människor på jobbet varje dag. Men det kan jag hantera, för jag tvingas inte laga mat åt dem. Mat är kärlek, yao! Palla dela ut kärlek till någon som inte orkar säga hej? Nä.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar