onsdag 25 juni 2014

GOOD GUY GREG?

Idag ska vi prata om en meme igen. En sån där företeelse, typ bild, som får eget liv med olika texter på sociala medier. Den här gången ska vi behandla Good Guy Greg. En meme som används för att beskriva människor som gjort något riktigt schysst. Jag tycker dock att det har gått inflation i GGG på sistone. Till exempel:


Ok. Jag fattar att det är sjukt svårt att sluta röka. Men om ditt barn är allergiskt, är inte det den bästa motivationen för att sluta? Och att sluta röka är väl främst en tjänst man gör sig själv? Så, ja, visst är det en stor
bedrift att sluta röka, oavsett anledning. Men att lyfta fram det som en jätteschysst grej mot barnet känns lite... Äh, jag gjorde några alternativa GGG bilder för att beskriva hur jag känner för att detta lyfts fram som en supersnäll grej.





Ja, jag är elak nu. Att städa huset är inte samma sak som att lyckas sluta röka. Men det är likväl något man gör för att barnet ska få en dräglig hemmiljö. Ett rökallergiskt barn ska inte behöva få allergiattacker i sitt eget hem. Rökande kvinnor förväntas ju dessutom sluta röka om de blir gravida, och folk ser ner på dem ganska hårt om de fortsätter. Det är en JOBBIG grej för föräldern att göra, inte en extremt godhjärtad GGG-grej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar