söndag 10 augusti 2014

SUCH INSPIRATIONSKÄLLA FÖR TJOCKA

Jaha ja. Läste just om att Molly Sandén, som tydligen blivit kallad tjock (som de flesta kvinnor i offentligheten blir) har bestämt sig för att bli vän med sin kropp, stolt visa upp sig naken och så vidare.

Ok. Fint och bra att hon är bekväm med sin kropp, vardagen blir ju onekligen lite softare när man inte har konstant ångest över sin kropp.  Men det enda jag kan tänka på är hyckleriet i allmänhetens reaktioner. Hon har tydligen hyllats hejdlöst för bland annat denna bild:



Vi kan ju direkt konstatera att den goda Molly inte är tjock. Vi drar slutsatsen att den viktmobbing hon utsatts för är den som en stor del av alla icke-anorektiska kända kvinnor utsätts för eftersom deras utseende alltid ses som viktigare än deras talang. Det är inte bara internettroll som ägnar sig åt viktmobbing, även kvällstidningar och skvallerpress granskar ständigt kvinnors kroppar.

Jag skriver kvinnor, eftersom jag max två gånger sett kritiska texter om kända mäns kroppar. Jag gjorde just ett snabbt experiment, med programledare för Bingolotto. Jag googlade "Leif Loket Olsson tjock" och "Marie Serneholt tjock". Och ja, visst. Självklart fick jag upp texter som diskuterade huruvida Serneholt är mullig eller inte (lål). Lokets kropp var dock skonad från spekulationer och hån, även om han kallades tjock i en låttext som i övrigt hyllade hans person.




Anyway, att Molly blivit viktmobbad har alltså inget med hennes kropp att göra, utan är bara ett uttryck för gammalt hederligt kvinnohat. Men ändå blir hon nu en symbol för den stolta "imperfekta" kroppen. Nån slags inspirationskälla för tjockisar. Ok. Lite tråkigt bara att man måste vara smal för att få den rollen. Tänk er om en person som är fet på riktigt hade lagt ut nakenbilder. Det hade INTE hyllats lika hårt. Då hade 90% av kommentarerna handlat om att "det är faktiskt farligt att vara tjock", "sluta glorifiera övervikt" osv osv.

Som vi konstaterat förut här i blöggen: om man ska visa upp sig som ett exempel på något imperfekt så hjälper det jävligt mycket om man är "perfekt", alltså passar in i normen. Då blir man hyllad för sitt mod. Om man däremot är fet eller på annat sätt har ett utseende som faktiskt ligger långt ifrån normen så ska man skämmas och fan inte lägga upp stolta nakenbilder. Jävla hyckleri.

Lål på sista kommentaren till Mollys bild, förresten. "Du har en perfekt kropp!!! Fråga vilken kille som helst". Aa ok. Så nu ska hela diskussionen handla om vad män tycker om Mollys kropp. Fråga En Man är tydligen bästa metoden om man strävar efter att bli vän med sin kropp. Jag ska köra på den metoden nästa gång jag känner mig osäker på mitt yttre. Gå fram till random kille på stan och ba "hej ursäkta snabb fråga vad tycker du om min kropp?" Och det svar han ger kommer ligga som grund för min framtida kroppsacceptans. Wiiie en man sa att min kropp är ok. Då är det så. A Man Has Spoken.

Nä fy fan. Jag ork int.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar