onsdag 6 augusti 2014

SDU:S VALFILM

Hur har jag missat Den HÄR filmen  från SDU (Sverigedemokraternas ungdomsförbund)?

Om du inte orkar se tramset så kan jag sammanfatta: de snackar om unga svenska tjejer som vill försvara sitt land och dess kultur från "hemskheter" som invandring och... feminism? De vill helt enkelt att tjejer ska få vara tjejer och killar ska få vara killar, samt att tjejer ska få känna sig trygga när de går hem sent på kvällen.

Ok. Jag kan inte tolka dessa uttalanden på annat sätt än detta: de är peppade på att upprätthålla stela könsroller, och de tror att det främst är invandrarmän som trakasserar kvinnor.

Kan vi fundera på det en sekund? Började kvinnor trakasseras och våldtas först när Sveriges invandring ökade? Och är de flesta våldtäktsmän av utländsk härkomst? Eh, nej och nej. Det de flesta våldtäktsmän har gemensamt är att de är män. Inte att de är invandrare, ingen statistik stöder det påståendet.

Och hur kommer det sig att fler män än kvinnor får för sig att våldta folk? Kan det ha något med stela könsroller att göra? Manlighetsmyter, våldsnormer, sexualiseringen av kvinnokroppen, den allmänna våldtäktskulturen? Gingerella har inga svar, men känner att hela filmens budskap bygger på ett episkt logiskt felslut. Deras analys haltar inte bara. Den är en sköldpadda som amputerat ett framben och fått ett litet hjul fastopererat istället, men hjulet har punktering så när den försöker gå framåt snurrar den bara runt sig själv. Jag vet, liknelser är min grej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar