lördag 16 augusti 2014

MÄN, KVINNOR OCH TRÄSLAG

Häj! I veckan hade jag en diskussion med en person. En amerikansk manlig sådan, för att vara exakt. Kul att snacka med folk från andra ställen, eftersom de har andra perspektiv, nya spännande jämförelser att dra, osv.

Vi halkade helt slumpmässigt in på samtalsämnet könsroller. Eller ja, snubben börjar föreläsa för mig, typ som att jag inte har nån aning om hur något i världen fungerar. Så här lät det (G är Gingerella, M är mannen):

M: Gingerella, jag ska förklara en grej enkelt för dig. I naturen finns det två typer av träd. Träd som bär frukt, och träd som vi använder till annat, som att bygga hus.

G: Oh wow so exciting pls tell me more, mr Man.

M: Träd som bär frukt lämpar sig inte till att bygga hus av, för virket är svagare. Träden har helt enkelt olika roller. You feel me?

G: Aa... Så träd som inte bär frukt har hårdare virke? Och du vill jämföra kvinnan med ett fruktträd, då?

M: Yeah. Men alltså, det ena är inte bättre än det andra. Olika roller bara.

G: Ok. Så du är en gran eller tall, och jag är typ ett körsbärsträd?

M: Ja, something like that.

G: Ok. Jag är helt med på det *googlar snabbt*. Körsbärsträdets virke är cirka 3,6 på hårdhetsskalan. Tallens är 2.0 och granens är 1,3.

M: Öh. Men... Jag menade egentligen inte att de är olika starka.

G: Du sa att de var det.

M: Nej jag sa att de har olika roller bara. Inte att det ena är bättre eller så. Vi undviker att bygga hus av fruktträd eftersom vi behöver frukten, vi ser liksom upp till fruktträdet. Alltså: vi ser upp till kvinnor för att de kan bära barn. Kvinnan har sin roll, och mannen har sin.

G: Om vi ser upp till kvinnan för att hon kan föda barn, varför bestraffar vi henne då ekonomiskt när hon gör det? You know, sämre pension osv.

M: Varför blir du aggressiv? Vi diskuterar bara.


Asså fett kul med folk som drar helt vilda, irrelevanta jämförelser. Och sen ba, "du är aggressiv" när man påpekar att deras resonemang kanske brister lite. Anyway. Snubben blev ägd. Det var en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar