tisdag 12 augusti 2014

P-PILLER

Nej asså nu är jag upprörd. Gled in på ladydahmer.nu och läste ett blögginlägg om smalhetsprivilegier, alltså fördelar man har om man är smal. Eller bättre uttryckt, en mängd olika förtryck man slipper om man är smal. Asbra blögginlägg. Jag slänger in en screenshot av en del av listan med privilegier, bara för att den var så facking bra:



Jupp. Grejer man som smal eller normalviktig kanske sällan funderar över. Men det är egentligen inte smalhetsprivilegier vi ska prata om nu, utan en grej jag hittade bland kommentarerna till inlägget: 



What the fudge? Och detta var inte den enda kommentaren från normalviktiga personer som kallats överviktiga i samband med preventivmedelsrådgivning. Jag känner, tur för sjukvården att Gingerella inte använt p-piller de senaste tio åren. När jag först började använda dem var jag smal, och utsattes inte för något fettförtryck av barnmorskan. Men om jag skulle knalla dit nu, 20 kilo senare, och be om p-piller så finns risken att jag skulle nekas pga... "tjock". Lål. Och då skulle jag skalla nån. 

Don't get me wrong. Jag fattar att alla läkemedel inte funkar för alla. Vet att jag väger för mycket för att akut-p-piller garanterat ska ha effekt. Inte konstigt eftersom mediciner förmodligen mest testas på mycket smala människor. Sen efter några år kommer de på att det bara funkar på människor under en viss vikt. Höhö, such surprise. Men det ligger ingen värdering i den informationen. Det står inte på paketet att överviktiga inte bör ta den, det informeras bara neutralt om en viktgräns. En gräns som beror på brister i utvecklingsprocessen, och inte på mig. 

Men när helt normalviktiga eller till och med smala kallas överviktiga av representanter för sjuk/friskvården, då är något jävligt snett. You feel me? Är lite distraherad av ansträngningen att hinna äta upp min feta yoghurtglass innan rasten tar slut, men hoppas att jag mejkar lite sense ändå. Peace. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar