tisdag 15 juli 2014

TOMBOY

Ok, jag har sett den här bilden många gånger nu:


Tjejer lägger upp den här bilden för att tala om att de var så cooola tomboys ("pojkflickor") när de var små. Snark. Ascoolt också att prata om kvinnor som "bitches"; accessoarer till män. 

Jag känner typ, kan vi sluta lyfta fram tomboys som nåt mycket bättre än andra tjejer, och bättre än "flickpojkar" (sjukt larvigt med dessa begrepp förresten)? Det enda vi gör då är ju att bajsa på det traditionellt kvinnliga. Kvinnor är bitches och så vidare. En kvinna är bara cool om hon gillar traditionellt manliga grejer. 

Jag skiter i vilka leksaker du föredrog som barn. Jag lekte med Barbies, troll och fluffiga grejer, och när jag fick en krigisk monsterödla satte jag tyllkjol och sjalett på den. Det blev en relativt ok människa av mig ändå, trots detta fjolleri (God bless my mother for trying to be könsneutral, though).

Lek med vad ni vill, små barn. Men låt oss lägga ner det oändliga könsuppdelandet av leksaker och hyllandet av de grejer som anses passa pojkar. Det ska vara lika konstigt att lägga upp bilden här ovan som den här bilden jag gjorde: 


Häjdå!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar