måndag 14 juli 2014

BESVIKNA REPORTAGEBILDER

Jag hoppas att jag aldrig råkar ut för något jobbigt och känner för att tala ut i nån tidning. För jag skulle aldrig kunna posera för den obligatoriska sitta-vid-köksbordet-och-se-besviken-ut-bilden. Jag skulle bara se busig ut, oavsett om jag fallit mellan stolarna i nåt socialt trygghetssystem eller hittat en snigel i frukostflingorna. Jag tänker mig hur fotografen regisserar såna bilder.

"Mm sätt dig vid köksbordet, det blir bra. Och se ledsen ut. Nej, inte så. Mer desillusionerad. Eller nä... Har du nån min som du lägger när du blivit sviken av systemet? I så fall kan vi prova med den minen. Ah, perfa. Nu lägger vi ett kallt filter över bilden bara, så blir det bra".

Respekt till alla människor som lyckas se besvikna ut på reportagebilderna. Min bild skulle bli helt oanvändbar, typ "varför sitter hon och flinar när samhället har vänt henne ryggen?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar