onsdag 2 april 2014

IN ANCIENT WILLENDORF

Häj häj. Alla som har ett Facebookkonto har med viss sannolikhet sett den här bilden:


Kommentarerna till den här bilden lyder typ, "yeah, healthy curves!", "no skinny bitches!" och så vidare. Den hyllas alltså ganska grovt, med undantag av några få nobla personer som kallar henne smällfet, men dem kan vi ignorera. 

Men eftersom jag gillar att gnälla så kanske ni undrar vad jag kan ha för gnäll att komma med här. Ok, så här är det: man kan komma med exempel på idealkroppar från alla möjliga år och tidsåldrar. Typ så här:


Nej, det är inte jag. Det är Venus från Willendorf. Beautiful woman indeed. Men ni fattar grejen, varje tid har sitt skönhetsideal, och jag tycker det är problematiskt när man lyfter fram ett ideal som bättre än ett annat. För det enda ideal leder till är att bestraffa dem som faller utanför. Som vi kan se i den här kända reklamen från 50-talet: 


Här får smala kvinnor alltså tips om dietprodukter som ska få dem att fylla ut baddräkten bättre. Smala kvinnor såg man alltså ner på. 

Don't get me wrong, jag gillar att se bilden på kvinnan längst upp. Jag gillar att se en mage som liknar min. Jag har inga problem med bilden i sig. Det jag har problem med är IDEALEN. Att det i varje tidsålder finns en kroppstyp som ses som bättre än alla andra. Ja, jag fattar att "det måste vara så", för om vi inte hade en viss kropp att sträva efter, så skulle vi vara värdelösa konsumenter in the Glorious Capitalist Society. Men fatta vad skönt det vore om de i alla tidsåldrar kunde visa upp olika sorters kroppar, istället för bara EN idealkropp? Eller bara skita i att visa upp kroppar hela fucking tiden? Yea, I can dream lål. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar