måndag 21 april 2014

FALSK FASHIONTRYGGHET


Eftersom ni stirrar på folk lika mycket som jag gör, så har ni säkert noterat att 85% av alla kvinnor rullar runt i såna här skor nu, eller liknande. Först när jag märkte det, blev jag glad. Sen blev jag fundersam. Slutligen drunknade jag i ett mögligt moln av besvikelse.

Min första tanke var "underbart, äntligen har folk fattat hur fantastiskt det är med bekväma skor som man faktiskt KAN gå runt i en hel förmiddag utan att få ont i fötterna"! Liksom, fuck fashion, jag ska ha de här skorna till klänning. Jag tänkte att världen äntligen börjar ordna upp sig.

Men sen insåg jag att de här skorna bara är en del av träningstrenden, som äter upp våra stackar själar just nu. Yogabyxor och bekväma skor är bara en accessoar som ska lura folk att tro att du är på väg till/från gymmet, och därmed är en värdig människa, hähä. Det handlar inte om nåt kollektivt beslut att ta avstånd från obekväma, bestraffande skor; det är bara en kollektiv kissnödighet (nervositet, för den som inte förstår Gingerella), ytterligare ett sätt att passa in samt uttrycka en identitet som är förenlig med det rådande idealet.

Visst, asbra för alla fötter som äntligen får ha det soft, men det är bara en tidsfråga innan nån jävla modeblöggare skriver typ "näääämen hörrni, de här Nike-skorna börjar kännas lite trötta nu. Nu är det dags att omfamna vår feeeeminina sida igen". Och BAM så kommer nästa trend, och eftersom varje ny trend är en motreaktion på föregående, så kommer alla gladeligen traska iväg och köpa typ de här:



Och då kommer världen dra en lättnadens suck, äntligen är kvinnofötterna tillbaka i arkitektoniska skor som knappt går att stå i, än mindre springa ifrån monster och blottare. Hon blir hjälplös och tillbringar all sin vakna tid med att desperat leta en stark man som kan bära henne hem vid dagens slut, eftersom hon trots år av fotförtryck fortfarande inte lärt sig att alltid lägga ett par fucking ballerinaskor i väskan. Och medan hon desperat fixar med sitt utseende för att lyckas attrahera en riddare så har hon varken tid eller ork att göra något nyttigt eller reflektera över sakernas tillstånd. Precis som det ska vara. Ok, nu överdrev jag kanske. Som vanligt. Men ändå inte. 

Så snälla modevärlden, sluta invagga mig i falsk fashiontrygghet. Du vill inte mitt bästa, det har du aldrig velat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar