torsdag 17 april 2014

500+10 ÄPPLEN ÄR INTE LIKA MED 10+10 ÄPPLEN

Ibland hamnar jag i diskussioner med fölk. Ja jag vet, jag är lika chockad som du. Jag som är så finkänslig och har så okontroversiella åsikter om saker. Hähä.

Jämställdhet till exempel. Somna inte, det här är deep shit. Jag älskar hur folk resonerar kring jämställdhet mellan grupper, typ män och kvinnor eller "svenskar" och "invandrare". Om någon vill göra något för en utsatt grupp genom att ge den gruppen lite mer av något, så börjar fölk skrika. I arbetslivet till exempel. "Oh my Goood, vi kan inte kvotera in folk! Jämställdhet betyder att alla ska få exakt lika av allt! Ni kan ju inte ge en kvinna/invandrare STÖRRE chans att få jobbet!"

Ok, kolla, det är så här:


Den långa personen behöver fan ingen pall. Hen är högt ovanför de andra från början. Den andra personen får en pall. Den tredje får TVÅ pallar! Ska fölk börja kräva att den lille skiten lämnar tillbaka en pall? Då ser hen ju ingenting! Det handlar ju bara om att lyfta upp de små till den nivå som den långa har.

Eller favoriträkneexemplet från skolan: Äpplen. Hasse har 500 äpplen. Carina har 10. Du har 20 äpplen att dela ut, hur delar du upp dem rättvist mellan Hasse och Carina? DU GER ÄPPELJÄVLARNA TILL CARINA. DE 30 ÄPPLEN HON NU HAR ÄR FORTFARANDE INTE I NÄRHETEN AV HASSES JÄVLA ÄPPELBERG. HASSE KAN BYGGA ETT FUCKING SLOTT AV SINA ÄPPLEN, OCH BO I DET, OCH FORTFARANDE GÖRA ÄPPELPAJ VARJE DAG. Han behöver inte 10 till. 

Ok?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar