lördag 22 februari 2014

GINGER BREAKING THIS DOWN FOR YOU, 9GAG

Hooola! Idag var en produktiv dag. Vaknade runt 16.00 och har sedan dess inte fått ett dugg gjort. Jo, ätit godis. Men för att kunna gå och lägga mig igen med gott samvete så måste jag göra lite nytta. Så nu blir det lite samhällsanalys! Ja, jag kan sånt också hähä.

Eftersom jag hänger oförklarligt och oförsvarligt mycket på sociala medier/9gag/liknande, så har jag stött på denna bild, och otaliga varianter av den, många gånger. Och varje gång känner jag, orkar jag förklara vad grejen är? Och just idag så orkar jag! Men om någon har frågor sen så kanske jag inte orkar svara. Hihihihähähähihi. Ok här är bilden:




Det viktigaste att förstå när någon säger sig vara "stolt" över sin sexualitet, sin hudfärg och så vidare, är att personen inte menar stolt i betydelsen att hen åstadkommit något och klappar sig själv på axeln. Nääääööj. Personen menar bara att hen inte skäms, trots att världen ofta tycks vara av åsikten att hen bör skämmas/be om ursäkt/sträva efter något annat. "Gay pride" till exempel betyder inte att man vill ha beröm för sin homosexualitet, utan snarare att man vägrar skämmas eller tryckas ner. Samma sak med att vara icke-vit i en värld där vithet är norm eller kvinna i ett pääätriarkat. Det blir liksom utterly pointless att säga "jag är stolt över att vara straight och vit", eftersom världen aldrig gett dig anledning att hysa negativa känslor kring detta. Förstååår? Awesöm! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar